Passie concert


Evenementgegevens


Passieconcert Corde Vocali dirigent Eric Jan Joosse. 

zaterdag avond 19 maart 2016 20:15 uur Sloterkerk Amsterdam – Sloten Osdorperweg 28

Zondagmiddag 20 maart 2016 15:00 uur Heemstede

Corde Vkaars-2006ocali is een ensemble van 13 enthousiaste en ervaren zangers.
Corde Vocali brengt voornamelijk a capella muziek ten gehore. Hierbij wordt geen stijl of tijdvak geschuwd, concerten uit de afgelopen 6 jaar illustreren dit. Zo zijn er concerten geweest met Spaanse barok muziek, Romantisch Frans repertoire, oude muziek van o.a. Hildegard von Bingen en de Leidse Koorboeken. Deze concerten stonden onder begeleiding van verschillende dirigenten afhankelijk van het gekozen repertoire, zo is er gewerkt met Fons Ziekman, Jeroen Spitteler, Fokko Oldenhuis, Martine des Tombe,Sarah Barrett, Pepijn Lagerwey en Peter de Groot.
Het laatste concert was op uitnodiging van de stichting Andriessen de Klerk en stond onder leiding van Eric Jan Joosse. Ook dit concert in de passietijd staat onder zijn bezielende leiding.

Centraal in het passie concert van Corde Vocali staan twee werken;
Klaagzangen van Jeremia van Thomas Tallis ( 1585) In de aanloop naar Pasen spelen de klaagzangen van de profeet Jeremiah een grote rol in de kerkelijke vieringen. De actualiteit van het wegvoeren van kinderen en vrouwen en het verwoesten van heilige gebouwen is in het Midden-Oosten een gruwelijke actualiteit. Toen al benoemd – lang voor het begin van onze jaartelling. Het betreffende boek uit het Oude Testament is regelmatig van muziek voorzien. Een van de meest geliefde toonzettingen is die van Thomas Tallis, die leefde en werkte in het 16e-eeuwse Engeland en die daar alle religieus-politieke conflicten aan zich voorbij zag komen. Vandaar dat een deel van zijn werken in het Latijn en een deel in de moedertaal zijn vervaardigd.
Francis Pocrossulenc Quatre motets pour un temps de pénitence (1939) Deze teksten worden aangeduid met de term Tenebrae-responsoria. Ze werden van oudsher gebruikt in de liturgie van de lijdensweek. In combinatie met het één voor één doven van 15 kaarsen in de kerk, tot er nog maar één bleef branden, moesten deze teksten het beeld oproepen van de gekruisigde verlosser; tussen hemel en aarde opgehangen, van God en alle mensen verlaten.

Deze muziek wordt afgewisseld met andere motetten en koralen passend in de passietijd. Corde Vocali sluit af met een jubelende vooruitblik naar Pasen.